Quantcast
Browse latest Browse all 14

Sjove næseaber på Borneo

$

De seneste to uger har vi først og fremmest opholdt os på Borneo, hvor vi igen har set masser af dyr – denne gang uden tremmer for.

Forrige torsdag forlod vi Singapore. Efter at vi havde pakket, tog vi til lufthavnen, hvor vi spiste frokost. Bagefter var der lidt tid til at lege på en legeplads, inden vi skulle med vores fly til Borneo.

Vi blev hentet i lufthavnen og kørt til vores hotel. Her fik vi en kold, våd klud – hvilket var en ret mærkelig velkomst. Men det viste sig, at man skulle bruge den til at tørre sig med.

Om aftenen havde både Vilde og jeg svært ved at falde i søvn, selvom det havde været en lang dag. Så jeg sov først kl. 22.45.

Næste morgen startede vi med morgenmad på hotellet. Og det var lidt mere spændende end det toastbrød og yoghurt, som vi havde spist i Singapore. Her var både chokopops, kager og pandekager.

Resten af dagen var vi ved poolområdet. Det var rigtig dejligt – men jeg blev også lidt rød (specielt mine kinder), selvom jeg havde fået masser af solcreme på. Senere sad vi ved en bar på stranden, hvor jeg gik i gang med de skoleopgaver, som jeg havde fået med.

Aftensmaden blev spist på en restaurant, hvor vi kunne få is til dessert – så jeg fik lige fem kugler. Til sidst havde jeg dog svært ved at holde mig vågen og ville bare i seng.

Næste dag var jeg stadig ret rød (og det samme var Vilde), så mor og far besluttede sig for at købe en badeheldragt med korte ærmer til os. Og så ventede vi også lidt med at gå til poolen, så vi ikke fik så meget sol.

Om aftenen spiste samme sted som dagen før – men denne gang fik jeg kun lov til at spise tre kugler is.

Næste morgen vågnede jeg allerede kl. 6 – men mor og far var alligevel oppe. Kort efter spiste vi morgenmad, og kl. 7 blev vi hentet for at blive kørt til næste sted. På vejen stoppede vi ved et marked, hvor Vilde og jeg fik hver en Frost-malebog.

Det næste sted, som vi skulle overnatte, var på et homestay – hvilket vil sige privat hos en familie. Her fik vi et værelse i familien hus, hvor vi alle fire skulle bo.

Familien bestod af et ældre ægtepar, deres datter og ikke mindst en pige på fem år, som vi legede lidt med – selvom hun ikke forstod dansk (og vi ikke forstod engelsk). Til gengæld gik hun hele tiden og gav os slik – næsten for meget.

Lige da vi kom, fik vi nogle snacks bestående af bl.a. friturestegte bananer. Det kunne jeg ikke så godt lide. Så var frokosten meget bedre. Her spiste jeg masser af ris med karry – og det var slet ikke stærkt.

De næste to dage kom vi til at opleve en masse ting. Først tog vi på en tur til en dyrepark, hvor vi gik lidt rundt og så på dyrene. Bagefter var der et show med papegøjer og slanger. Her blev en mand hevet op på scenen – og han var meget bange for slangerne.

Faktisk var han så bange, at han til sidst blev så forskrækket, at han faldt i vandet. Det viste sig dog bare at være en skuespiller.

Da vi kom tilbage igen, malede jeg lidt i min nye malebog. Så var det tid til aftensmad, og bagefter var jeg i seng allerede kl. 20 – godt træt.

Næste morgen vågnede jeg kl. 6.30. Og da vi havde spist morgenmad, skulle vi på en tur rundt i området – hvor vi bl.a. skulle krydse floden via en hængebro. Det var rigtig sjovt.

Så var der frokost, og bagefter arbejde jeg lidt med mine skoleopgaver. Senere plantede vi en ananas i haven, inden vi igen skulle på tur.

Her startede vi med at ride på en bøffel i en mands have – og jeg red selv, hvilket var ret sjovt. Så skulle vi på en restaurant, hvor vi fik noget mærkeligt brød med kød indeni.

Hjemme igen kunne jeg lige nå at lave nogle flere skoleopgaver og lege med hunden, inden vi igen skulle på en lang køretur. Her skulle vi til en restaurant, hvor vi skulle se danseshow.

Inden vi gik ind, kunne vi lige få lov til at lege på en legeplads udenfor. Og inden vi skulle spise, skulle vi selv udvælge vores mad i nogle store akvarier med fisk – hvor fiskene plaskede så meget, at jeg fik vand på mig.

Til aftensmaden serverede de varmt vand til Vilde og jeg – hvilket var meget mærkeligt. Efter vi havde spist, så vi dansen og nåede også at tegne lidt, inden vi igen kørte hjemad. På vejen faldt jeg i søvn og blev båret ind i sengen.

Den sidste dag, hos den lokale familie, var heldigvis stille og rolig. Her skulle vi af en eller anden mærkelig grund iklædes deres lokale festtøj og fotograferes.

Da pigen kom hjem fra skole, sagde vi farvel til hende – og hundene. Og så kørte manden os til lufthavnen, hvor vi fik en is på McDonald’s, inden vi fløj videre.

I lufthavnen i en by, der hed Sandakan, blev vi hentet og kørt til vores hotel i udkanten af junglen. Her boede vi i en hytte, hvor man kunne høre en masse dyrelyde.

Til aftensmad fik jeg spaghetti carbonara. Det var dejligt til en afveksling fra det andet mad – selvom mor og far ellers havde rost mig for at spise det meste af det, der blev serveret.

Om onsdagen var det mors fødselsdag. Så mens hun var i bad, pyntede vi med flag og balloner. Efter morgenmaden gik vi et kort stykke til et sted, hvor de havde sunbears (som vel må hedde solbjørne på dansk). Her fik vi også en is, inden vi gik tilbage for at spise frokost.

Senere på dagen skulle vi så se orangutanger i nærheden. Først så vi dem lege, og senere så vi dem også blive fodret, inden vi lige fik en is mere.

Resten af dagen slappede vi af på værelset, inden vi skulle spise aftensmad. Og bagefter spillede jeg Klodsmajor med mor og far.

Dagen efter var det så igen blevet tid til at skulle et nyt sted hen. På vejen så vi lige igen orangutanger fra dagen før – og det lavede stort set det samme. Bagefter ventede en to timers køretur, hvor jeg bl.a. hørte Hodja fra Pjort som lydbog.

Det næste sted skulle vi også bo ved junglen – og denne gang lige ved floden. Den eneste måde at komme dertil på var med båd. Så efter køreturen havde vi en kort sejltur, før vi var fremme ved hotellet.

Her boede vi i en hytte med to værelser – så mor og far kunne bo i det ene værelse, mens Vilde og jeg boede i det andet. Og imellem værelserne var der en dør, så mor og far hurtigt kunne komme ind til os om natten, hvis det var nødvendigt.

Efter frokosten skulle vi på den første sejltur – hvilket var rigtig dejligt, for jeg elsker at sejle. Målet var et sted, hvor vi skulle kunne se elefanter, og efter en times tid var vi fremme.

Her skulle vi være meget stille, og der gik heller ikke lang tid før, at vi så den første elefant – langt væk. Senere så vi også et par stykker mere i buskadset – men så så det også ud til at blive ved det.

Inden vi sejlede hjem, lagde vi til ved bredden en sidste gang. Og pludselig kom der tre elefanter forbi os – kun 2-3 meter væk. Og så kom der flere samme vej. Mor og far mener, at der nok kom i alt 20 elefanter forbi. Det var rigtig spændende at være så tæt på elefanterne.

Bagefter sejlede vi hjem, og til sidst havde jeg godt nok svært ved at sidde stille – for det havde jeg gjort næsten hele dagen. Da vi kom tilbage, var der aftensmad. Og bagefter var det tid til at sove – omkring kl. 20.30.

Næste morgen blev vi vækket kl. 5.30. Og efter en let morgenmad skulle vi igen på en sejltur. Denne gang sejlede vi op ad floden, og inde ved bredden kunne vi se både almindelige aber og de meget specielle næseaber med sjove, lange næser.

Udover det så vi også en masse fugle – og jeg var faktisk rigtig godt til at spotte alle dyrene. Mine øjne fejler i hvert fald ikke noget.

Senere skulle vi også ind på land et sted, hvor der var meget mudret og masser af myg – hvilket dog ikke forhindrede mig i at drøne af sted. Længere fremme ventede båden på os, og derefter sejlede vi tilbage igen, hvor vi fik morgenmad for anden gang.

Kort efter skulle vi ud på en køretur til en plantage – hvor vi bl.a. skulle køre en halv time på en meget bumpende grusvej.

I plantagen besøgte vi en skole, hvor arbejdernes børn gik. Her blev jeg noget genert, da alle kiggede på mig. Men det var ret sjovt at opleve – og alle børnene sang for os.

Bagefter skulle vi på besøg hos ejeren af plantagen. Her fik vi kager – og han gav mig resten med tilbage. Vi spiste også frokost der, inden vi bumpede tilbage ad grusvejen igen.

Efter den lange tur havde vi heldigvis et par timer til at slappe af i, inden vi igen skulle på en bådtur. Her sejlede vi ned ad en lille flod, hvor vi igen så masser af aber, næseaber og fugle. Det sjoveste var at se aberne hoppe fra træ til træ – uden at falde ned.

Da vi kom tilbage, fik vi serveret aftensmad. Og bagefter havde jeg ingen problemer med at falde i søvn – omkring kl. 20.15.

Her på vores rejse har jeg mit vækkeur med, så jeg ikke står for tidligt op. Men det var ikke muligt at sætte til her. Så om natten stod jeg først op kl. 3.20, inden far sendte mig i seng igen med besked om, at det var for tidligt. Så stod jeg op kl. 4.40 – og kom i seng igen.

Og kl. 6.45 fik jeg så endelig lov til at stå op. Lidt senere skulle vi forlade stedet og køre videre med vores guide til næste hotel.

På vejen var det meningen, at vi skulle se nogle huler. Men der var væltet et træ ned over vejen, så det kunne ikke lade sig gøre – med mindre vi ville gå fem kilometer.

I stedet tog vi til et regnskovsmuseum, hvor vi først gik på nogle gangbroer oppe i trætoppene. Og bagefter var vi inde på museet. Her malede Vilde og jeg på nogle tegninger, mens guiden gik rundt med mor og far.

På vejen videre stoppede guiden ind ved en kiosk, hvor han købte is til os – hvilket var rigtig sødt af ham.

Senere var vi i en by med huse, der stop på pæle ude i vandet. Her spiste vi også frokost, inden vi kørte til en flot tempel, der lå højt oppe over byen. Desværre var der ikke nogle gyldne penge eller slikkepinde der.

Her skulle vi også kigge på to statuer af en han- og en hunløve – og gætte hvilken en af dem, der var hunløven. Jeg gættede rigtigt – hvilket der ikke var mange, der gjorde. Svaret var, at hunløven havde en unge (mens hanløven havde noget, der lignede en fodbold).

Så var det endelig tid til at checke ind på vores hotel. Inden vi rigtig kunne slappe af, skulle vi dog lige på et lokalt marked med guiden – og der gad jeg faktisk ikke mere.

Heldigvis tog det ikke så lang tid, så kort efter kunne vi komme til poolen. Her svømmede vi rundt en times tid, inden vi gik ned på den lokale McDonald’s og spiste aftensmad og en is. Og så var jeg ellers i seng allerede kl. 20.

Vi skulle kun bo på hotellet en enkelt nat, før vi skulle videre. Så næste morgen hentede guiden os og kørte os til lufthavnen, hvor vi sagde farvel til ham. Foran os ventede en lang dag.

Først skulle vi flyve en kort tur til Kota Kinabalu, hvor vi havde seks timers ventetid i lufthavnen. Den blev brugt på endnu et besøg på McDonald’s og bagefter en masse iPad. Derefter fløj vi endnu en kort tur til Brunei.

Her blev vi hentet og kørt til vores hotel. Inden vi skulle sove, hentede far mad til os på McDonald’s – det tredje måltid der på godt et døgn. Så det blev ret sent, inden vi sov.

Næste morgen var det faktisk Vilde, som fik vækket mig. Efter morgenmaden tog vi en taxa til floden, hvor vi skulle se endnu en by med huse på pæle. Her fandt vi en vandtaxa, der tog os på en sejltur rundt om byen – der både havde skole, moske, politistation og brandstation.

Bagefter spiste vi frokost ved vandet, inden vi tog hjem til vores hotel igen. Resten af dagen blev brugt ved poolen, og aftensmaden blev til en afveksling spist på Pizza Hut.

I forgårs skulle vi så fra Brunei til Filippinerne. Vi skulle være ude af vores værelse kl. 12, men da vores fly først afgik kl. 19, havde vi nogle timer, som vi skulle bruge i et nærliggende shopping center.

Og de blev brugt godt, for jeg fik både en pung, et penalhus og en taske – alt sammen med Little Pony motiver. Desuden fik jeg også nogle nye farveblyanter – der skal bruges til mine skoleopgaver. Inden vi blev hentet og kørt til lufthavnen, nåede vi også lige i et legeland.

Flyveturen til Filippinerne gik nemt – og vi var heldigvis også hurtigt igennem både paskontrol og bagageudlevering. Og udenfor fik vi fat i en taxa, der skulle køre os til vores hotel.

Turen var egentlig kort, men på grund af meget trafik tog den lang tid. Så jeg faldt i søvn og var derfor meget træt, da vi nåede vores hotel. Så jeg opfattede ikke rigtig, hvordan vi skulle bo. Næste dag kunne jeg dog se, at det var en lejlighed med to soveværelser, en stue og et køkken.

I går tog vi det stille og roligt. Først var vi i et shopping center, hvor vi spiste kombineret morgenmad og frokost. Og bagefter tog vi tilbage til vores lejlighed, hvor mor og far fik vasket noget tøj, mens Vilde og jeg slappede af.

Senere var vi nede i hotellets indendørs pool. Og aftensmaden lavede vi selv og spiste i vores lejlighed.

I dag har vi også slappet af med steaming af MGP, et besøg i shopping centeret og ikke mindst endnu en tur i poolen.

I morgen skal vi så igen videre – denne gang til en ø, hvor der skulle være en dejlig strand. Det glæder jeg mig meget til.

Viewing all articles
Browse latest Browse all 14

Latest Images

Trending Articles

Motor startet im warmen Zustand schlecht. HILFE!

Akemi Homura & Kaname Madoka (Puella Magi Madoka Magica)

Tebreve med hæklede blomster

Flandre Scarlet (Touhou)

SKE48 – Pareo wa emerald – PV_HQ

Koshigaya Komari (Non Non Biyori)

Cat & Nazrin (Touhou)

Akaza Akari (Yuruyuri)

Kaname Madoka & Akemi Homura (Puella Magi Madoka Magica)

Hachikuji Mayoi (Bakemonogatari)

Nishizumi Maho (Girls und Panzer)

DIY - Hæklet bil og flyvemaskine

NMB48 – Bokura no Eureka (Dance Version) [2013.06.19]

Flandre Scarlet Peek (Touhou)

Minami Kotori? (Ai Mai Mi)

Dance

Mushroom Dance

Kaname Madoka (Puella Magi Madoka Magica)

Misaka Mikoto (Toaru kagaku no railgun)

Sælges: Philips fuldtone (Højttaler-enheder)